Boekrecensie Aurora van Cyntrhia Stijger

30 juni 2014

Boekrecensie AuroraWie deze zomer wil genieten van het weelderige groen, de mystieke sfeer en de ruwe kust van Galicië, hoeft de deur niet uit. Deze Spaanse streek vormt het decor van de debuutroman Aurora van Cynthia Stijger Aramburu. In haar kleurrijke beschrijvingen laat zij geen zintuig ongemoeid. Aurora beschrijft het verhaal van een Galicische vrouw, die na jaren afwezigheid terugkeert naar haar geboortestreek. Zij ontmoet er haar oude geliefde, die haar uitdaagt haar ware ik te laten zien. Terwijl Victor en Aurora de jaren, waarin ze van elkaar gescheiden waren, proberen te overbruggen, ontvouwen zich de familiegeheimen die hebben geleid tot Aurora’s overhaaste vertrek uit Galicië lang geleden.

Cynthia Stijger Aramburu baseerde dit boek op de verhalen van haar Galicische grootmoeder en haar eigen jeugdherinneringen aan dit gebied. De Spaanse cultuur en gewoonten werden haar bijgebracht door haar moeder, die Galicië verliet voor haar huwelijk met Cynthia’s Nederlandse vader. Cynthia verdiepte zich verder in haar moeders geboorteland tijdens haar studie Spaanse Taal en Letterkunde in Utrecht. Na haar studie werkte ze bij de Spaanse Ambassade in Den Haag en was ze docent bij een opleiding voor vertalers. Ze zette haar carrière tijdelijk opzij voor haar kinderen en de carrière van haar echtgenoot. De publicatie van Aurora bij uitgeverij De Brouwerij | Brainbooks is het begin van een nieuwe levensfase. Cynthia wil een voorbeeld zijn voor haar dochters en ook anderen inspireren hun dromen waar te maken. We kunnen nog meer van haar verwachten, want ook haar toekomstige boeken gaan over sterke vrouwen, verbondenheid en Galicië. Deze zomer neemt ze plaats in de jury van de verhalenwedstrijd van het jubilerende VWI. Verhalen die verrassen of die haar nieuwe inzichten geven, hebben bij haar een streepje voor.

Klik hier voor meer informatie over Aurora. Het boek is te koop bij de boekhandel.